Tuesday, November 3, 2015

Moje iskustvo iz dijaspore: priča druga ili - Kako otići?

Ovo bi u stvari trebalo da bude priča prva jer hronološki dolazi prije one prve. Za nju sam se odlučio zato što često dobijam pitanje: "Kako da odem iz Srbije." Najkraći odgovor koji bih mogao da dam je--ne znam. Ljudske situacije su različite pa tako da isti način ne "pali" za svakoga. Najbolje što mogu da učinim je da opišem kako sam ja otišao.

Naš proces, a pod "naš" podrazumijevam moje roditelje, sestru od strica i mene, je započeo 1997. godine pozivom rođaka koji su nekoliko godina prije otišli u Kanadu, uglavnom zbog rata bivšoj Jugoslaviji. Iste godine oni su pokrenuli aplikacioni proces za nas četvoro. Mi smo tada imali status "prognanih lica" u Srbiji. Te godine ja sam završavao srednju školu u Kruševcu, a potom sam upisao Šumarski fakultet u Beogradu.

Na tu aplikaciju se nismo mnogo oslanjali jer je to bilo, kako moj otac voli da kaže, "na vrbi svirala." Dakle, živjeli smo normalno, kao da nikad iz Srbije nećemo otići. Ja sam polagao ispite na fakultetu, a roditelji su radili i finansijski mi pomagali. Takav stav je vjerovatno bio ispravan jer su od 1997. do našeg odlaska u Kanadu protekle četiri godine.

1999. zbog bombardovanja Jugoslavije Kanadska ambasada je izmještena u Beč pa je to dodatno usporilo naš aplikacioni proces. Negdje u to vrijeme i mi smo se gotovo potpuno "ohadili" od odlaska, što zbog maratonske dužine procesa, što zbog želje da počnemo rješavati egzistencijalne probleme na duži rok. 

U proljeće 2000. dobijamo pismo iz Beča da, ako smo i dalje zainteresovani za odlazak u Kanadu, treba se javimo u ambasadu u Beogradu za nekoliko mjeseci, kad se ona tamo ponovo preseli. Tako smo i uradili i tada nam je zakazan razgovor. Koliko sam zaključio iz razgovora u ambasadi, bitno je da ljudi nemaju kriminalnu prošlost, da su vični nekom zanatu, da su po prirodi optimisti i da pokažu da imaju dovoljno životne energije i fleksibilnosti da započnu novi život u potpuno novoj sredini.

Poslije razgovora slijedi serija medicinskih pregleda i to je, uglavnom, posljednji korak ka odlasku. Ako medicinski pregledi pokažu da ste dovoljno zdravi, vrata za odlazak su vam otvorena.

No comments:

Post a Comment